BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

måndag 19 januari 2009

Sminkmodell: "Kvällsmakeup" på Makeupstudion

Idag åkte jag till Malmö och satt modell för Lisette som i veckan blir färdig makeup-artist på Makeupstudion i Malmö. Jag har varit modell för henne ett par gånger förut och under hennes provvecka hjälper jag till både idag och imorgon.

Idag fick eleverna göra två makeuper, och här visar jag en kronologisk bildserie från kvällsmakeupen. Eftersom jag bara är en ovetande modell vet jag inte vad som kännetecknar just en "kvällsmakeup" men det var färgglada ögonskuggor och läppglans på alla modeller, många hade lösfransar och eyelinern satt på plats.


Fetsmink är lagt


Fransmarkering med vattenfast eyeliner, suddad eyeliner med svart ögonskugga uppe och nere, lila ögonskugga


En ljusare lila nyans på inre delen av ögonlocket Vattenfast eyeliner längs övre fransraden


Lösfransarna just applicerade - limmet är fortfarande vitt Mina egna pudrade fransar är det som ser ut som damm under lösfransarna :)


Snyggt skuggjobb och mer eyeliner längs undre fransarna


Ögonbryn målade med fuktad brun ögonskugga


Rosa läppglans i en svårbeskriven nyans som jag gillade väldigt mycket!


Slutresultatet inklusive kraftigt rouge


En till helhetsbild där det, trots sminket, lyser igenom hur trött jag är


Jag gillar att sitta modell för då får jag se hur andra "tolkar" mina ögonbryn eller min mun. En (blivande) makeup-artist har ju inte suttit och målat eyeliner på mina ögon sen jag var 13 och har alltså inte blivit hemmablind.
Att sitta modell gör också att man upptäcker saker man borde tänka på när man sminkar någon annan, som att inte andas i deras ögon när man vill att modellen ska hålla ögonen öppna och stilla, att man säger vart man vill att modellen ska titta eller vända sig och hur man kan stabilisera sig för att komma åt och vara stadig på hand. Den här veckan gör eleverna makeuper som utvärderas och betygsätts och då är det tidspress som gäller och då kan det vara lite av en ansträngning att sitta still i 3-4 timmar!
Lisette är hursomhelst jätteduktig, och har varit det sen första gången jag sminkades av henne för ett par månader sen. Hon kommer bli en jätteduktig makeupartist!

10 kommentarer:

Anonym sa...

vad snyggt det blev!

Sminkan sa...

Riktigt snyggt jobb! En applåd till Lizette! hette hon det? Oj, Lisette var det. Hon verkar jätteduktig och du ser fantastisk ut! Gillade de här lila tonerna på dig och vilka ögon du fick med de lösfrallorna! Rena Bambi!

marinamake sa...

Åhh vad kul att se! Roligt att kolla på nåt från studion, fast annan plats om du förstår vad jag menar. "Mina" elever har också slutprov den här veckan, nu är jag ju inte kvar längre som blivande lärare, men jag ska åka in på fredag och ändå vara med på avslutningen och säga hej då. Och jag får tillbaka "feelingen" från när jag själv gick där som elev.
Kul! Och du, du blev jättefin! Lisette verkar superduktig!

Anonym sa...

Sååå fint verkligen! Hon kommer göra många tjejer lyckliga den dag då hon är färdig!

Mi sa...

Du blev jättefin! :D Även om rougen är kraftig så gillar jag den, får aldrig till sån själv.. :P

Marie sa...

anna: Eller hur? Tack!

Sminkan: Japp, det är hon! Lila är ju min favvofärg så jag hade tur där :) Mmm, lösfransar är min nya hemliga passion, orkar nästan aldrig ordna med dem själv men älskar verkligen hur det ser ut.

Marina: Kunde tänka mig att du skulle uppskatta läsningen och bilderna :)

Therése: Tack! Och det har du rätt i!

Maria: Ja, de blir duktiga på rouge på Makeupstudion! Även om jag som du tycker den är kraftig, men de följer ju "regler" för att få högsta betyg på allt.

Anonym sa...

Underbart, lila my favorite ;) Så snyggt med lösfrallor det är, det förändrar hela intrycket...lovely!

Marie sa...

inthemake: Lila är bäst! Jag älskar lösfrallor nu, jag vill ha det varje dag! ;)

Lesly sa...

Wow jätte snyggt, och du sminkar dig själv väldigt fint också! Gillar verkligen din blogg, välkomna en ny prenumerant :D Ha en bra dag!

Unknown sa...

Lesly: Tack så mycket för komplimangen, och vad roligt att du gillar min blogg! Tack detsamma :)