BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

fredag 9 januari 2009

Rouge och Death Magnetic

Pret-tys bloggtema denna vecka är rouge: hur fixar vi rosiga kinder?
(Jag är lite Pret-tyhandikappad, eller nåt. Forumefterbliven kanske. För gammal? Eller så går det för fort för mig och jag blir förvirrad. Och kanske lite rädd. Men jag trodde temat var att besvara hur ens skönhetsintresset tog sig uttryck utanför sminkvärlden. Var det förra veckan? Jag kanske ska återgå till min gungstol och patiens.)

Ahem! Rouge!
Jag gillar rouge. Jag går helst inte ut utan det. Om jag bara får använda fyra saker i fejan blir det följande: concealer, rouge, ögonbrynsprodukt och mascara. Jag har förstått att många tycker rouge inte är så upphetsande, och kanske till och med onödigt. Men det är min källa till liv! Eller mitt ansiktes källa till låtsasliv i alla fall.

De lösa rouge jag har är bäst - bäst pigmentering, bäst hållbarhet. Men desto knöligare att applicera. De jag har är provburkar, så jag knackar ut en pyttemängd på mitt glasfat där jag pular med allehanda produkter. De med sifter-lock funkar ju utan att först hälla ut pigmentet men det är fortfarande bökigt att få ner rougeborsten i den lilla burken och jobba in pigmentet i borsten.

Här är mina lösa rouge:

Everyday Minerals Snuggle och Daydream, Pure Luxe Nymph och Giddy.

Everyday Minerals blush Snuggle
Varm aprikos med dragning åt rosa. Svagt skimmer. Bra pigmenterad!


Everyday Minerals blush Daydream
Helt matt rouge i en beigerosa nyans. Naturlig färg som funkar till att skugga kindbenen eller att ge en mycket neutral färg till kinderna.


Pure Luxe Cosmetics blush Nymph
Ljust korallfärgat med rätt mycket skimmer i samma nyans som pigmentet. Mysigt och lite transparent. Enligt Pure Luxe är detta mycket likt Nars Orgasm, ett superhypat ultradyrt rouge.


Pure Luxe Cosmetics blush Giddy
Kall rosa färg, med lite dragning åt lavendel. Mycket skimmer som är silverrosa. Den här funkar inte på mig, dels för att nyansen är kall och dels för att det är så mycket skimmer. Den är välpigmenterad så jag kan inte riktigt applicera den svagt heller. Det ljusa skimret betonar små uppstickare också...


Här är mina fasta rouge från Make Up Store!

Complex (blush), Shine (duo crème blush), East (microshadow), Flower (blush color)

Det är lite roligt att ingen av dessa har samma produktnamn. Complex längst till vänster är den nyaste och kallas helt enkelt för en blush, medan Flower längst till höger som är ett par år gammal kallas för en blush color. East, den röda, var för ... hehe, ungefär sex år sen, en ögonskugga (microshadow) men har nu gått över till att tillhöra rouge-sortimentet. Där passar den, jag tycker inte den är pigmenterad nog som ögonskugga. Uppenbarligen är duokrämskuggan en helt annan produkt.


Make Up Store blush Complex
Välpigmenterad med svagt skimmer. Rosig men inte rosa, svårt att avgöra om nyansen är kall eller varm. Svagt skimmer. Den är jättebra att applicera på kindäpplena!
Complex gör mig varm i hjärtat då jag köpte det i samband med min brudsminkning, och bar på vårt bröllop.


Make Up Store duo crème blush Shine
Rosa krämrouge med pärlemorskimrande krämhighlighter i en svagt varmrosa nyans. Pigmenteringen är helt ok, lätt att blenda med fingrarna. Färgen ger rosiga kinder medan highlightern är alldeles för nära min hudton för att ljusa upp nämnvärt. Skimret är lite för svagt dessutom. Dålig hållbarhet på min feta hy.


Make Up Store microshadow East
Don't be fooled! East är en mörk och stark ceriserosa färg. Den funkar fint som köldnupen färg på kinderna, den är inte superpigmenterad. Kall nyans, helt matt.
(Observera att detta nuförtiden marknadsförs som rouge, inte microshadow som en synthare - yours truly - för sex-sju år sen köpte den som.)


Make Up Store blush color Flower
Här är en terracottarosa nyans, varm och ganska mörk. Flower är dock inte vidare pigmenterad men blir mer true to color ju mer man applicerar. Jag gillar värmen den ger och använder den nästan jämt på vinterhalvåret när jag gör murrigare ögonmakeuper.



Här följer mina udda rouge.

NYX mosaic powder Café, Rimmel powder blush nr 012 Coral Rose, H&M blusher nr 15 Bronze


NYX mosaic powder Café
NYX mosaikpuder finns i många olika nyanser, från vitaktig highlighter förbi rosa och röda, till beige och bruna. Jag kan lika gärna räkna denna som en bronzer, men ibland använder jag den som ljust beigebrunt fint skimrande rouge. Mosaikpudren tycker jag mycket om, för skimret är så oerhört finfördelat så det ger mer ett glow än ett skimmer.


Rimmel powder blush nr 012 Coral Rose
Svagt skimrande ljust beigerosa rouge. Mycket diskret färg som ligger nära hudtonen, dessutom lågpigmenterat. Funkar bra när man inte vill tappa fokus från t ex ögon eller läppar.



Blusher by H&M nr 15 Bronze
Det här är inte så illa! Färgen drar inte åt orange, skimrar mycket men är inte glittrigt. Terracottabrun, lite kopprig ton. Funkar bra med ögonmakeup med pastelltoner, gärna på sommaren.



Death Magnetic

Death Magnetic då? Vilket coolt rouge heter så? Kan det vara stålgrått? Blodrött? Nej, det är ju Metallicas nya skiva! Jag har suttit och lyssnat på den här skivan nästan hela dagen, fråga inte varför det dröjt så länge innan jag lyssnat. Jag är lättad! Den är så mycket bättre än St. Anger, inte lika skev och mjäkig som Load och Reload var. Den har hittat tillbaks utan att upprepa Metallica-konceptet. Favoritlåtarna är tunga och catchiga All Nightmare Long, balladen The Day That Never Comes och faktiskt Unforgiven III. The Judas Kiss gillar jag dock inte, den är för mycket St. Anger. Förresten, The End of the Line är fantastisk för alla som gillar thrash! Den glimtar lite av Testament ibland.

Nu är det slut med metalbloggandet. Tänkte bara att lite Metallica inte skulle skada!

4 kommentarer:

Sminkan sa...

Du har säkert lurats av Emma. Hon gjorde förra årets bloggtema nu. Rouge var typ i mitten av december. Nu är det "speglar sig ditt skönhetsintresse" så du har helt rätt. ;D

Marie sa...

*lol*
Visst är det så, hon har grundlurat mig! Då är det okej att jag spelade säkert och bloggande på båda temana :D
Du har mail förresten ;)

Sandra sa...

Nej rouge kan man inte vara utan..Everyday minerals och fyrinnaes är de jag använder mest..sen lite annant oxå;)

Marie sa...

Goddess: Jag förstår att du har mineralmärken som favoriter, jag tycker de är by far bäst pigmenterade och minst irriterande för huden.