BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

tisdag 6 januari 2009

Make My Monday by Fizz Ivy

Bjootis måndagstema hakar jag på ibland. Denna gången för att vara tråkig. Jag vet - vilken tråkmåns jag är!
Veckans fråga lyder: Vilka av vårens sminkkollektioner längtar och suktar du lite extra efter?

Svaret lyder i två omgångar:
1. Vårens smink brukar vara pasteller, gärna skira färger och korallfärgade läppstift. Jag tänker på IsaDoras Blooming Spring som just Bjooti har presenterat. Och allt det där är ju helt fel melodi för mig... Jag brukar gillar höstkollektioner mycket mycket bättre: vampiga looker, pigmenterade produkter, mustiga färger och en murrigare känsla. Det passar så mycket bättre för en som klär sig helt i svart. OPI:s South Beach-kollektion är ett gäng nagellack bland vilka jag inte hittar något spännande alls. MAC släpper sin Hello Kitty-kollektion också och den är ju hypad som bara den. Jag kan förstå det, Hello Kitty är ju sjukt populär. Men jag är liksom helt emot allt det där söta. Katter, gulligull, anime, rosa, leksaker - NEJ, NEJ, NEJ! Sen ser jag grejerna... de är svarta..? Promobilderna är av tjejer i svarta lackkläder och Hello Kitty är svart! Nehej, inte ens då kommer de åt mig. Det är fortfarande en katt som ska sälja produkterna. "Läckert", tänker ni. "Säljer som smör", tänker MAC. "Kattkräk", tänker jag.
Så nej... inga vårkollektioner på min önskelista! Dumt va? Jag fyller år i mars.

2. Jag vet att företagen inte respekterar mig. De respekterar mina pengar. Att släppa kollektioner varje säsong (eller varför inte varje månad - sa någon "MAC"?) är publikfrieri, det är marknadsföring, det är upptrissade priser och hypad efterfrågan på hög nivå. De manipulerar oss att vilja ha grejerna mer för att de bara finns i en begränsad upplaga och säljs med en lite annorlunda förpackning. Jag tänker inte falla för det. Jag behandlar kollektionerna som resten av sortimentet - jag tänker inte titta en extra gång för att just de här grejerna har en egen monter av papp. Och samla på smink? Kom igen! Det blir ju till och med kasst efter ett tag! Att samla på smink för att det kommer i kollektioner är ju som att köpa apelsinjuice och exotisk juice för att de kommer från samma märke, när allt man faktiskt ville ha var äppeljuice. Vill man ha smink för att klämma och titta på det lite i bland kan man ... äh, då kan man lika gärna låta bli! Man köper det man känner en lust till att använda, inte det man har ett behov av att äga.
De flesta limited edition-förpackningarna tycker jag för övrigt mest ser plottriga ut. En billig plastring med läppglans i? En stilren MAC-dosa med ett färgglatt tryck på? Nagellacksflaskorna ser åtminstone helt normala ut i de flesta kollektionerna.

Sådan är jag! Inga pasteller för min del, och så tänker jag tänka till lite innan det ploppar upp köpidéer i huvudet på mig.

2 kommentarer:

Sminkan sa...

Håller med dig. Vårkollektionerna lämnar mig rätt kall. Egentligen är det sällan jag blir fångad av en kollektion i sin helhet. Och du har helt rätt om att de egentligen handlar mycket om att trissa upp priser och marknadsföra. På gott och ont. Kollektionerna funkar nog mycket som inspiration för många och aktualiserar smink överlag.

Marie sa...

Ja, där sa du det som är det enda helt igenom bra med nya kollektioner: inspiration. För mig räcker det dock att se bilderna! Därför är jag en sån bloggjunkie :D