BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

tisdag 27 januari 2009

Silk wrap-lagning

Jag läste, som vanligt, på The Nailphile och för ett tag sen berättade hon lite pillemariskt att hon fått en spricka långt ner på en av hennes superlånga naglar. Sprickan hade uppstått för länge sedan men ingen av hennes läsare hade märkt att hon hade gjort en silk wrap-lagning. Alltså ett "plåster" av silkesfiber man lägger över hela nageln och sedan fäster med ett par lager nagellim. Jag tyckte det lät skitsmart och det såg snyggt ut och uppenbarligen hade det gett bra resultat, och det är som tur är något man kan skaffa och göra själv. När jag såg ett Depend-kit på Lindex som hette Snabblagning köpte jag det på stört för att ha när olyckan är framme.

Igår var olyckan framme! Jag bankade näven i bordet och råkade absorbera det mesta av stöten på min lillfingernagel. Den böjdes ever so little en liten bit in på nagelbädden, men gick inte av. När jag tog bort nagellacket kunde jag se en linje tvärs över där ytan var svagt sprucken och grabbade genast tag i mina silk wraps!



Kitet innehåller ett antal självhäftande silkesfiberplåster i olika storlekar, en flaska nagellim (antagligen precis sånt man har till lösnaglar), en tvåsidig sandpappersfil, en tresidig polerfil och en liten orangepinne. Det kostar ca 69 kr och om man tittar noga på Lindex, Åhlens och H&M så hänger de där bland lösnaglarna. Mina naglar är på bilden helt au naturel om man bortser från att de gulnat av kraftigt pigmenterade nagellack. Huvva...



Först ruggade jag upp ytan på nageln med nagelfilen, så att silkesplåstret skulle fästa riktigt bra. Till mitt lillfinger valde jag det näst minsta plåstret. Överlag är de himla breda så jag tror att jag kommer att få ta hjälp av saxen när jag använt alla de små.



Här har jag placerat plåstret, som passade perfekt i bredd. Materialet är lite elastiskt så det går bra att tänja ut det åt olika håll om man, som jag, har lite sneda naglar och även om det har klister på undersidan är det lätt att lyfta och göra om. Det som sticker ut utanför tippen är lätt att fila bort.



Limmet penslar man på enkelt, det är väldigt lättflytande och man ser tydligt ur silkesplåstert blir vått som på bilden ovan. Man väntar tills det torkat helt, jag gav det minst fem minuter. Jag tyckte mig se att det blev matt när det var torrt. Man gör om denna procedur två gånger till, så man har totalt tre tunna lager lim på plåstret. När det är fullständigt torrt kan man fila kanterna och polera ytan.



Här är jag klar med limmet, som har torkat helt. Jag har filat kring kanterna. Det ser lite blankt ut men fibrerna syns på ytan.



Ta-da! Plåstrat, limmat, filat och polerat. Det är lagat och klart! Det enda man ser är att nageln ser lite dimmig ut. Förhoppningsvis håller detta länge. Man kan ta bort det med lösnagelremover och tanken är nog att man ska göra om det när det fallit av, för det håller nog inte de månader det tar för nageln att växa ut så långt.
Jag lovar att återkomma när det brister!

9 kommentarer:

Anonym sa...

Har använt dom tidigare, när jag hade monsternaglar...dom är kanon!!!

Anonym sa...

Spännande! Hoppas att det funkar. :)

Anonym sa...

Superbra guide för silkeslagning! Jag brukar köra med kitet med lim och ett puder som man dustar på där det spruckit. Det funkar också bra. Men åh vad jag hatar snabbtorkande lim, det kryper i kroppen när jag tänker på det ;b

Marie sa...

inthemake: Monsternaglar låter häftigt..! Men vad bra att fler har haft goda erfarenheter!

Karusell: Japp, annars var det helt onödigt.. :)

Adrasteiah: Aha! Det låter riktigt pilligt om man ska hålla på med "fel" hand... Detta limmet vill jag inte påstå är snabbtorkande, tar flera minuter innan det hårdnat. Fast det hade gott kunnat vara snabbtorkande för det finns ju inget moment man ska göra efter att limmet applicerats!

Sminkan sa...

fantastiskt bra tutorial! tack! Jag har ett av Seches "Rescue kits" i ett skåp men har inte använt det än. ahr varit lite ängslig att behöva ge mig på det också... Men det här såg ju ganska smidigt ut!

Marie sa...

Sminkan: Bara en liten genomgång :) Om du får en reva eller en spricka så har man inte så mycket att förlora om man väljer att försöka laga det. Detta var smidigt, kan tänka mig att Seche har mer kvalitativa grejer.

Anonym sa...

Nja, det är inte så pilligt faktiskt. Så länge du får limmet på plats så spelar det ju ingen roll att man dräller lite med pulvret, överflödet borstar man ju bara bort.

Anonym sa...

Men, ännu ett supertips! Jag har haft en tanke på att skaffa nått lagnings-kit för mina omöjliga naglar, så jag ska absolut hålla koll efter detta!

Marie sa...

Adrasteiah: Nej det låter inte så farligt iofs, men jag antar att man fastnar för det man provar!

Frida: Vad bra att jag kan ge tips! Detta är inte ens svårt att få tag på. En butik med ett hyfsat Depend-utbud är allt du behöver hitta.