BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

söndag 11 januari 2009

Pret-ty Bloggtema: Budget eller lyx?

Budget eller lyx?
Budget eller lyx?

Jag är en stark ivrare av kunskapsbaserade val för att hitta det bästa. Det finns inget dåligt med att nörda ner sig i något om man är ute efter det bästa marknaden har att erbjuda, oavsett hur många siffror ditt saldo består av. Om man har lite (helst mycket) kunskap kan man fynda bland alla märken, men det kräver precision. Kunskapen får man lättast genom att söka på internet, där allt redan finns. Det finns inget du inte hittar på nätet, det enda som begränsar dig är dina sökningsfärdigheter. På internet hittar du bilder tagna både i studios och i lysrörsbadrum, erfarenheter från olika människor som använt produkten, recensioner både från mer professionella och lekmän. Det du ska göra med informationen är att ta till dig det som passar dig!
Vad jag vill säga är att dyrast inte alls betyder bäst. Ibland är det allra billigaste märket det som bjuder på fantastisk kvalitet och megastort utbud. Ibland behöver du köpa en dyr produkt, men bland de dyra märkena finns även såna du bör undvika.

Lyxkänslan är inget som lockar mig, förpackningar ska vara praktiska. Får jag budgetkänningar från förpackningen bekommer det mig inte nämnvärt. Jag gillar att måla och prova, och jag gillar när resultatet är hållbart - tjusas av förpackningar kan jag göra på internet, eller så räcker känslan jag fick i butiken.

Delade erfarenheter

När ni ändå läser en skönhetsblogg på internet kan ni få mina erfarenheter, och lite länkar till billiga butiker!

- De bästa ögonskuggorna är de allra billigaste. Det gäller även rouge. Jag snackar inte H&M-plast, jag pratar om att köpa mineralsmink directly from the source:
Fyrinnae
Pure Luxe Cosmetics

- Mascara köper man från mellanprismärkena, som ofta reas ut på H&M:
L'Oreal (Volumissime x 4, Lash Architecht)
Max Factor (Masterpiece, 2000 Calorie)
Maybelline (Define-a-lash)

- Nagellack skiftar oerhört mellan och inom märken, men mina favoriter är:
China Glaze
Sinful Colors

- Bästa underlaget är oerhört individuellt, och det är viktigt att man gör en genomsökning och är kritisk inför ingredienserna. Ofta är de dyrare bättre:
MAC
Såvida det inte gäller mineralmakeup:
Everyday Minerals

3 kommentarer:

Sminkan sa...

Japp! Biligt kan vara hur bra som helst och lyxigt och dyrt kan bli stora besvikelser. Och mineralskuggor är så himla smart! Speceillt att man kan få allt i samples!

Marie sa...

Sminkan: Ja! Det ska vara BÄST och det ska allra helst vara BILLIGAST. Eller hur? Skit i lyxfaktorn. Snyggt smink är lyx förresten. :D

Anonym sa...

sv: Tack för den uuuunderbara komplimangen. Du gjorde min morgon! ;0)