BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

fredag 6 februari 2009

Leker med ögondroppar och Equality, var är din regnbåge?

Ögondroppar till eyelinern

Igår skaffade jag ögondroppar på Apoteket, efter att ha läst att det är en bra vätska att blanda eyeliner med. Eftersom jag har en nyinköpt cake eyeliner från FACE och provat att måla eyeliner med några av mina pigment utan att ha blivit helt nöjd så slog jag till. Det funkar jättebra!
Såhär gör jag:
* På mitt glasfat som jag har till allt möjligt när jag sminkar mig lägger jag en droppe av ögondropparna.
* Bredvid droppen lägger jag en liten liten dutt med pigmentpulver, eller så borstar jag upp pigment från cake eyelinern på penseln.
* Sedan doppar jag penseln i ögondroppen.
* Jag blandar pigment och vätska på ytterligare en annan liten yta, bredvid ögondropparna och pigmentet. (Jag blandar inte cake eyelinern i själva dosan.)
* Är det för segt tar ytterst lite till vätska på penseln och tillbaks till blandytan.
* Är det för dåligt med färg/för vattnigt tar jag mer pigment.
* Måla på!


En grym kombo, Cake Eyeliner från FACE Stockholm och ögondroppar från Apoteket. Isopto-plain kostar ca 40 kr för 15 ml.


Jag var tvungen att leka lite. Bred linje med kurvig och jättelång vinge, och några målade nedre fransar.


Utöver eyelinern är jag rätt osminkad. Det lilla jag hade på morgonen var inte kvar kl elva på kvällen.




Equality, inget party ensam


Innan jag lekte med eyelinern tittade jag i en burk jag glömt bort och fotade den och provade lite. Skuggan, eller pigmentet, heter Equality. Det kommer från Fyrinnae och ser ut såhär:


Den ser grå, kanske lite gråbrun ut och verkar skimra på rätt bra. Tittar man lite närmre ser man en fest av regnbågsskimmer, wow!


Nice!

Såhär skriver Fyrinnae om den på hemsidan: "Not simply a pearl or an irridescence, [...], encompasses shimmer and sparkle of all hues and sizes. Looks best under indoor lighting, not sunlight. Everything happily exists together to form one beautiful array of colours. Can be an opaque metallic when applied wet, or a sheer sparkley shadow when used dry."

Well?


Den ser ärligt talat inte bättre ut än såhär. Den har ett fint skimmer, men inget av regnbågen syns. Nu har jag applicerat den torr förvisso, men nada surf! Jag tänkte prova att lägga den på en mörk bas vid något annat tillfälle, det brukar ju ta fram sådant som annars bara syns i burken när det kommer till ljusa skuggor med skimmer.

6 kommentarer:

Sminkan sa...

Jäkligt snygg eyeliner! Jag gillar också att använda ögondroppar med pigment för att skapa eyeliners, men med kakeyeliner använder jag kranvatten.

Vad synd att du och Euality inte hittade varandra. jag har köpt hem den i sample tre gånger och även i fullsize och älskar den! Den är närmast holografisk i vissa lägen och nästan alltid ger den en våt look, som dagg eller vattendroppar. Helt klart en favorit! Men den är skir, det är den. Skir och tokskimrande. Och den nyaste jag fick var aningens gråare och mattare än de gamla. Fyrinnae är allt annat än konstanta och färger kan se helt olika ut från gång till gång. Tyvärr.

Marie sa...

Sminkan: Tack så mycket :) Aha! Jag testade vanligt vatten, men tyckte att den dunstade bort så fort när jag jobbade med det.
Jag måste försöka se Equality för vad det är, en skimrande silveraktig skir skugga. Jag tar aldrig upp den för den ser ut som en mörkgrå skugga i burken, men jag får tänka om och prova den mer helt enkelt. Och det där skimret vill jag ju åtminstone se nån gång, så jag ger inte upp :)
Nej, deras skuggor är ojämna. Jag gillar nog inte produkterna sådär jättemassor överlag faktiskt, så för mig gör det inget..

Anonym sa...

Jäkla tuff eyeliner! Kanske ska jaga fatt på sådana där ögondroppar, har förvisso en liner sealant från MAD men den har en tendens att svida.

Anonym sa...

Vilket bra tips! jag har såna ögondroppar hemma. Köpte för att ha till ögonskuggor, men jag applicerar dem så sällan med fuktig pensel, och då blir det oftast vatten, men ska testa att lägga eyelinern med dem ist.

Älskar din eyeliner med fransarna under, snyggt och innovativt!

Anonym sa...

jag ör verkligen kass på att lägga eyeliner.. men du va skitduktig! kram

Marie sa...

Mimmi: Tack! Ja, det sista en eyelinervätska ska göra är ju att svida! Har förstått att ögondroppar blir gamla en månad efter öppnande, så det kanske inte är den bästa idén ändå..?

Emma P: Du använder linser va? Då är det ju bara att droppa lite av den på blandarfatet, jag upptäckte att ögondroppar blir gamla så jag vet inte om jag kommer fortsätta köpa bara för detta syftet.. Men tack så mycket, ibland leker man av sig! :)

Merlyn: Övning ger färdighet. Tack så mycket!