BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

onsdag 18 februari 2009

Gula pigment

Under några månader har gult varit den finaste skuggan. Solgult är det jag suktar efter dessa dagar, jag tror såklart det är solen jag saknar. (Detta är måttligt ironiskt eftersom gul ögonskugga är drastiskt mer klädsamt på mig under sommarmånaderna då trollen - aka finnarna - dör i solen, och huden antar en djupare ton.) För länge sedan skaffade jag Ra, en cybershadow från Make Up Store. Jag skaffade den innan jag skaffade the right tools för att få den att fästa och hålla. Ärligt talat har mina sminkskills ökat lavinartat det senaste året, jag rockade den inte dåförtiden. Kan jag inte tänka mig. Hu!
När alla mineralmärken upptäcktes beställde jag först Lemon från Pure Luxe Cosmetics. Den och Ra passade bra ihop, Lemon ljusare och mer skimrande. Ra är guuuul. Sen köpte jag äntligen Taxi från MAD Minerals, som dock är så skimrande att den där taxigula nyansen liksom bara anas därunder allt gnister. Genom ett byte via PRET-ty fick jag Lemon Drop, också från MAD Minerals. Den är en gul highlighter, riktigt ljus. Superskimrande som bara MAD-pigment kan skimra.

Jag tänkte göra en liten swatch med dem, tillsammans med ett par guldiga pigment för referens. Det är två st rätt gultonade guldskuggor, därför är inte skillnaden mellan dem och de gula särskilt stor.

Från vänster till höger, först de två guldiga Fyrinnae Fool's Gold, MAD Pure Gold, och sedan Pure Luxe Lemon, MAD Taxi, MAD Lemon Drop, Make Up Store Ra.

I samma ordning ses här på min arm, i lampljus.

Vad kan vi då säga om dessa solglimtar? Det de har gemensamt är att ingen av dem är glittrande. Tre är skimrande och en är matt.
Ra från Make Up Store, längst till höger, har i princip inget skimmer på huden (stor skillnad mellan burkfärgen och applicerad på huden!) och är mörkast gul men är fortfarande nästan neongul. Man får packa på rätt bra för att det ska bli täckande gult och inte bara en sjukt läbbig sjukdomseffekt. Bristen på skimmer, och att det är en MUS-skugga, gör att den liksom blir transparent efter ett tag. Kan vara pga triclosanet som finns i Make Up Stores pressade skuggor (triclosan är dåligt, det bryts inte ner i naturen och bidrar till förekomsten av resistenta bakterier) eller för att den saknar skimmer. Ra kan jag använda med riktigt bra groundwork, gärna på en mer skimrande skugga. Den fäster inte så bra på huden.
MAD:s Lemon Drop är ljusast, och på ett blekansikte som jag funkar den som highlighter (som jag visar i nästa inlägg). Den är inte fullständigt täckande och riktigt skimrande. Funkar säkert alldeles sjukt bra som highlighter till gröna sminkningar!
Näst på tur är Lemon från Pure Luxe, som jag nu ser i jämförelse med de andra, är den som drar mest åt grönt. Ljusare än min hudton, men inte ljus nog för highlights. En dröm att jobba med! Pigmenten är i det närmaste magnetiska och behåller intensitet länge.
Slutligen Taxi, från MAD Minerals. Den är inte taxigul, det är snarare Ra som smälter in på New Yorks gator. Mer äkta citrongul än de andra som har citron i namnet. Skimrar som en jäkla galax och det gör att jag fortfarande letar efter något som passar in mellan denna och matta Ra. Jag har hört talas om Sunny Side Up från Pure Luxe...

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det här var spännande... Skulle verkligen behöva en bra, gul skugga. Jag vill ha en riktigt citrongul en med lagomt med skimmer.

Anonym sa...

Haha! Innan du kollar in mitt senaste blogginlägget vill jag bara säga att jag INTE hade hunnit se detta inlägg. Great minds think alike vet du... ;)

Marie sa...

Adrasteiah: Då rekommenderar jag ändå Taxi, även fast den skimrar ordentligt. Ra är inte värd pengarna! Eller kanske Pure Luxe Sunny Side Up, eller Taylor Made:s Sunflower. Men de är nog gulare än citron iofs.

CrazyNails sa...

Super! Tack så mycket för detta inlägg! Är ute efter en bra ill gul skugga och har spanat på MUS skuggan men inte köpt den pgr av triclosanet. Skall spana in Mad och Pure Luxe.

Unknown sa...

Crazy Nails: Vad bra att jag kunde hjälpa till! Lemon och Taxi är fantastiska skuggor, men jag hade inte velat vara utan Lemon Drop heller iofs :)