BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

lördag 2 januari 2010

Spraypuder, mattande ansiktsvatten, silicaspray...

Lystring sminkjunkies, här är det dags att blanda din egen vattenbaserade spray med mattande effekt! Kalla hit patentverket, sätt mitt namn på denna nya produkt!

Alla kanske inte gör vågen inför detta, men så här ligger det till va... Jag har teh oilies. TEH oilies. Jag blir tokblank på ett par timmar, och efter hela dagen ligger min foundation på ett tjockt lager ansiktssmör (whoa, äckligt ord!). Att bättra på under dagen är the way to go, men detta visar sig problematiskt:
1. Löst puder i handväskan ger dig en heltäckande överraskning förr eller senare.
2. En puderborste i necessären? Stackars borste, böjd och smutsig...
3. Pressat puder pajar.
4. En puderpuff kommer antingen ge för mycket puder i ansiktet eller lyfta bort sminket precis som ett mattande papper.
5. Oljeabsorberande papper funkar tyvärr inte, de suger upp ditt smink tillsammans med flottet.

Vore det inte fantastiskt ifall det fanns en ansiktsmist som innehöll puder? Sprayflaskan fördelar pudret utan behov av verktyg och det kan inte damma. Sprayen kan ju också innehålla fler fina ingredienser..?
Jag har påbörjat ett experiment nu, jag har tagit en liten sprayflaska från Muji och hällde i en halv tesked rent silica puder (köpt från Coastal Scents) och fyllde på med ca 15 ml vatten. Pudret är oerhört finfördelat och verkar hittills inte fastna i munstycket. Pudret ligger på botten efter ca en halvtimme, men det är bara att skaka om så har man en semitransparent vitaktig blandning.
Än har jag inte använt min mattande face mist i skarpt läge (dvs på sminkat ansikte som blivit blankt), så hittills har jag bara testat ifall den praktiska lösningen funkar. Och det verkar lovande!

Jag har fler funderingar inför slutprodukten, man kan ju tillsätta någon passande essentiell olja, exemelvis borde pepparmynta vara nice som uppfräschare. Kanske även tillsätta glycerin så det funkar som fixerande spray för alla som använder mineralfoundation, och verka återfuktande om man använder det under dagen. Ytterligare alternativ är ju att basera blandningen på en del aloe vera-juice eller rosenvatten, eller någon helt annan hydrolat. Då uppstår det behov av ett vattenbaserat konserveringsmedel, men allt sånt hittar man på Crearome.

Jag återkommer med mina eskapader, men tills dess vore jag nyfiken på att höra era tankar om detta! Har ni fler idéer? Är det någon som kan bidra med lite kunnande på området?

Hej på er så länge, och gott nytt år förresten! :)

12 kommentarer:

Tina (Beleza) sa...

Låter ju tokbra!
Är själv inte i behov av en sådan produkt men jag vet att MÅNGA är det. Lycka till, verkar bra hittills. :)

Unknown sa...

You bet! Hoppas verkligen det blir bra!

Josephine (Makeuponista) sa...

Låter hur smart som helst ju, hoppas det blir bra! =)

Karin sa...

Verkar ju supersmart! Du har helt rätt i effekterna av TEH oilies! Jag har samma problem.
Men jag skulle nog föreslå destillerat vatten om du bara ska ha vatten, så slipper du bakterietillväxt eller alger. Eller kanske en toner?

Keep us posted! :D

Unknown sa...

Josephine: Jag också :) Ska testa idag, har inte sminkat mig mycket, men lite foundation har jag som ska hållas i schack :)

Karin: Visst är det jobbigt! Det är nästan så jag hellre hade haft torr hud som man bara kunde smörja smörja smörja...
Jo, det får bli destillerat vatten eller så hittar jag nåt konserveringsmedel. Har ända haft funderingar på att köpa paraben från Crearome.

Maggie Makeup Addict sa...

Jattespannande ide! Jag langtar att fa lasa mer om detta :) min fundering ar att en mattande spray kaske lagger sig hemskt over lappat, ogomakeup och framfor allt mascara? jag skulle helst halla det till sa latta produkter som mojligt. essentiella oljor later nice, men samtidigt ar det manga som har svart for dem pa hyn eller for lukten... jag har anda parfym sa jag vill inte att sprayen ska konkurrera med parfymen eller lukta for starkt.
kanske man kan anvanda en flaska som sprayar valdigt koncentrerat sa man kan halla sig till bara pannan? det ar iaf dar jag brukar bli glansig!

Marie sa...

Maggie: Vad kul att du gillar idén!
Det beror nog på hur mycket puder man har i sin lösning, huruvida det lägger sig på annat smink i någon märkbar mängd. Läpparna kan man ju bättra på efter sprayomgången.
Det fina med "min produkt" är ju att man får bestämma ingredienserna själv, eftersom man gör den själv :) Essenser kommer inte behålla doften eftersom man inte har något doftbärande medium som alkohol eller olja i blandningen (om man inte väljer det själv såklart!). Pepparmyntan kändes bara precis när jag sprayade och försvann mycket snabbt.
Ja, flaskan man använder kan man ju välja själv också så man får en som sprayar lagom mycket, lagom stort!

Emma P sa...

Det låter ju briljant Marie! Jag ser verkligen fram emot att höra hur det ska gå med din lilla uppfinning!

Marie sa...

EmmaP: Vad roligt, tack för det :)

Kerstin sa...

Jag spanar med spänning efter fortsättning på detta!Grymt smart idé!

Rocketqueen sa...

Spännande experiment, ska bli kul att få höra mer om!

Andréa sa...

Härlig lista :)